Vitamíny a antivitamíny

Kyselina askorbová a askorbináza – najvýraznejší príklad existencie vitamínov a antivitamínov. Takéto látky majú podobnú chemickú štruktúru a úplne opačné vlastnosti. 

zelenina

  1. V tele sa vitamíny konvertujú na koenzýmy a interagujú so špecifickými proteínmi, čím regulujú rôzne biochemické procesy. A všetky úlohy sú predpísané vopred: vitamín môže byť integrovaný iba do zodpovedajúceho proteínu. Ten zase vykonáva prísne definovanú funkciu, ktorá neumožňuje žiadne substitúcie.

 

  1. Antivitamíny sa tiež zmenia na koenzýmy, len falošné. Špecifické proteíny nezaznamenávajú substitúciu a pokúšajú sa vykonávať bežné funkcie. Ale to je už nemožné: účinok vitamínov môže byť úplne alebo čiastočne blokovaný, ich biologická aktivita klesá alebo dokonca sa stráca. Metabolické procesy sa zastavia.

Okrem toho je už známe, že antivitamíny nielen inhibujú biochemické procesy v tele. V niektorých prípadoch menia chemickú štruktúru vitamínov a potom falošný koenzým začne hrať svoju vlastnú biochemickú úlohu.
Je zaujímavé, že všetky vitamíny majú antipóly tohto druhu. A odporúčania pre správnu výživu sú jednoducho potrebné, aby sa zvážili prípadné vitamínové konflikty.

rajčata

  • Experimenty na zvieratách ukázali, že sójové bôby obsahujú proteínové zlúčeniny, ktoré úplne zničia vitamín D, vápnika a fosforu. Ale keď sa sójová múka zahrieva, pôsobenie antivitamínov sa neutralizuje.
  • Vitamín B1 (tiamín) je zodpovedný za procesy rastu a vývoja, pomáha udržiavať prácu srdca, nervových a tráviacich systémov. Ale všetky jeho pozitívne vlastnosti ničí tiamináza. Táto látka je v surových potravinách: hlavne v sladkovodných a morských rybách, ako aj v ryži, špenáte, zemiakoch, čerešniach, čajových listoch. Tak fanúšikovia japonskej kuchyne majú riziko nedostatku vitamínu B1.
  • Surové fazule neutralizujú účinok vitamínu E, ako aj sóje. Všeobecne platí, že v surových potravinách existuje obzvlášť množstvo antivitamínov.
  • Ďalším veľmi populárnym anti-vitamínom, ktorý si mnohí ani neuvedomujú, je kofeín. Zabraňuje absorpcii vitamínov C a skupiny B. Na vyriešenie tohto konfliktu je lepšie piť čaj a kávu hodinu a pol po jedle.
  • Vitamín A (retinol), aj keď je rozpustný v tukoch, sa zle absorbuje s prebytkom margarínu a tukov na varenie. Pri varení pečene, rýb, vajec a iných potravín bohatých na retinol použite minimálne množstvo tuku.
  • Antivitamíny boli náhodne objavené, keď sa vedci pokúsili zlepšiť biologické vlastnosti vitamínu B9 (kyselina listová), ktorá aktivuje procesy tvorby krvi . Ale v dôsledku rôznych chemických procesov sa vitamín B9 transformoval, stratil svoje obvyklé vlastnosti, ale získal nové – začal inhibovať rast rakovinových buniek.
  • Dikumarín, ktorý sa podieľa na procese tvorby krvi, vitamín K podporuje zrážanie krvi a dikumarín ho porušuje. Teraz je jeho vlastnosť používaná na liečbu príslušných ochorení.

Vitamíny a antivitamíny
Ohodnoťte příspěvek
rostlinne-proteiny-728x90-1494259097.jpg